Leta i den här bloggen

onsdag 6 april 2011

Recension av Inside Job 4/5

Denna filmen gjorde mig så arg! Jag blir alltid arg när jag ser denna typ av kritiskt granskande dokumentärer, de träffar verkligen rätt nerv hos mig. Det är då som jag blir så upprörd att jag börjar skälla på TVn... Inte särskilt rationellt, jag vet, men jag kan inte hjälpa det och jag skäms inte ens för det.

Filmen är underhållande med precis rätt dos ironi och den ger en riktigt detaljerad och förståelig bild av vad som föranledde finanskrisen 2008. Den förklarar också vad som har hänt sedan dess och vilka konsekvenser krisen har fått i världen. Det är när filmen tittar närmare på konsekvenserna som det har fått för de som faktiskt varit delaktiga i att orsaka krisen som ilskan kommer in i bilden...

Skulle man generalisera så kunde man säga att många av karaktärsdragen som dessa finansmän verkar ha liknar de hos en psykopat... Tar inget ansvar, tänker inte på hur andra människor drabbas av deras vansinniga risktagande, äventyrare, ingen självinsikt osv.

Men man ska väl inte generalisera, eller....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar